Brexit: AVR is voorbereid, nu de rest nog

Het zal jullie niet ontgaan zijn: vanaf 1 januari 2021 is het Verenigd Koninkrijk geen onderdeel meer van de EU en dus verliep ook de import van Engels afval niet zo soepel als we gewend waren. En dat terwijl AVR goed voorbereid was op de Brexit. Bas Cornelissen (Manager WT,Permits & Projects) en Inge Nysten (Manager After Sales), leggen uit wat er allemaal speelt.

Terug

25 maart, 2021

Snel beginnen

Bas werkte mee aan het plan om AVR voor te bereiden op de Brexit. Hij legt uit hoe het zit met Engels afval: “In Engeland is afvalverwerking anders georganiseerd dan hier. Daar wordt nog veel gestort. Geen hoogwaardige oplossing en ook duur, vandaar dat Engelse bedrijven sinds een jaar of tien kiezen voor afvalverwerking bij AVR en andere afvalbedrijven in Europa. Dat werkt als volgt: het afval wordt in Engeland gescheiden, wat er overblijft aan restafval komt verpakt in balen deze kant op om verwerkt te worden. Intussen hebben we dat aanbod van Engels afval ook echt nodig bij AVR om continu te blijven draaien. Al vanaf het allereerste begin van de aankondiging van de Brexit, in 2016, zagen we dat dit ingrijpende gevolgen zou hebben voor AVR. Daarom zijn we toen al in overleg met klanten, onze logistieke partners én een douaneagent begonnen met de voorbereiding.”

Complex proces

Inge gaat in op de veranderingen die de Brexit teweegbrengt. Zij werkt vanuit Ierland en is de link tussen de plannen van AVR en de consequenties daarvan voor de Engelse klanten. “Konden we vroeger probleemloos de grens over, tegenwoordig gelden daar douaneregels voor. Afval dat vanuit Engeland hierheen moet komen, is feitelijk gewoon een product. In Engeland moet de klant een uitvoeraangifte regelen. Nadat de lading bij de klant vertrekt, krijgt deze een identificatiecode.

Die is nodig om toegelaten te worden tot de boot naar Nederland. Daar wordt vervolgens een nieuwe code uitgegeven. Deze nieuwe code is vereist om vanuit Nederland een invoeruitgifte aan te kunnen vragen, zodat we het afval hier kunnen importeren. Het is dus vrij complex. Bovendien was er tot op het laatste moment van de Brexit veel onduidelijkheid. Bijvoorbeeld over eventuele invoerrechten die al dan niet betaald zouden moeten worden. Dat had veel impact op de commerciële kant van dit verhaal, maar dat is met de deal tussen Europa en Groot-Brittannië grotendeels voorkomen. Er zijn nog steeds kosten voor de uitvoeraangiftes en invoeraangiftes.”

Zoveel mogelijk zelf in de hand

Om goed in te spelen op de veranderingen, ging AVR grondig te werk. Door bijvoorbeeld als extra dienst ook de invoer te regelen. Bas: “We hebben speciaal daarvoor een digitale portal ontworpen. Alle gegevens over de lading worden daar ingezet. Voor de rest gaat het voornamelijk automatisch. De portal communiceert met de systemen van de douane en met onze grote logistieke partners. Dat scheelt heel veel tijd. Overigens loopt alles bij de Nederlandse douane goed. Die hebben er verstand van en zijn zelf ook goed voorbereid, dat merk je. De uitvoeraangiftes in Engeland kunnen we helaas niet regelen voor onze klanten. Je moet lokaal geregistreerd zijn om dat te mogen én de lokale wetgeving goed kennen.”

Tot op het laatste moment wisten de Engelse agenten en onze klanten vaak niet waar ze aan toe waren.

Weinig ervaring

In Engeland is het dan ook een heel ander verhaal, vertelt Inge. “Zeker in Rotterdam heeft de haven veel ervaring met internationale handel. In Engeland is dat veel minder. Veel van de handel met China liep bijvoorbeeld via het Europese vasteland, en werd dus ook niet in Engeland geregeld. Dat betekent dat er veel minder douaneagenten zijn en die hebben meestal ook veel minder ervaring. Daardoor is het extra vervelend dat AVR de uitvoeraangiftes van klanten niet zelf kan regelen.

Tot op het laatste moment wisten de Engelse agenten en onze klanten vaak niet waar ze aan toe waren. Lokale agenten waren niet beschikbaar of durfden geen afspraken te maken door alle onzekerheid.”

Nog steeds vertragingen

Ondanks de goede voorbereiding van AVR loopt dus niet alles soepel. De vraag is natuurlijk waar dat ‘m dan precies in zit. Bas: “Dat heeft een aantal redenen. Allereerst is het Engelse douanesysteem nog steeds niet berekend op wat er allemaal bij komt kijken.” Inge vult aan: “Een voorbeeld: een container of trailer kan pas worden aangemeld als hij geladen en gewogen is. Sommige van onze klanten zitten maar 10-15 kilometer van de haven af. Gedurende die korte reistijd moet de aanmelding geregeld worden. Als de vrachtwagen aangemeld wordt bij de lokale douaneagent, maar die is net aan de telefoon, is het al te laat. En dan kan de trailer letterlijk de haven niet in.” Inge geeft nog een extra reden voor de problemen: “Voor het vervoer van het afval worden de lege trailers gebruikt die eerst goederen vanuit Europa naar Engeland hebben vervoerd. Door de Brexit en de slechte voorbereiding van een aantal grote producenten stonden de volle trailers op de heenreis lang vast, omdat er iets niet goed ging bij de grens. Eén van onze vervoerders had wel tachtig trailers die vast stonden in de haven. Er waren op een gegeven moment simpelweg niet genoeg trailers meer beschikbaar voor het afvalvervoer. Als laatste kosten de inspecties veel tijd. Op papier blijkt dan alles in orde, maar het kan twee dagen duren voordat de fysieke inspectie van de wagen heeft plaatsgevonden. Dat betekent ook vertraging.”

Elke dag verrassingen

Hoewel er problemen zijn, is Inge niet gefrustreerd. “Onze afvalvervoerders werken met allerlei opdrachtgevers. Als ik dan van hen hoor dat we het bij AVR goed voor elkaar hebben, ben ik wel trots. Voor onze Engelse klanten vind ik het vervelend, omdat zij er vaak ook niets aan kunnen doen. En het is jammer dat ik ze niet kan helpen, al vragen ze me dat wel. Pasgeleden belde een klant zelfs of ik niet kon helpen bij de lading van een concurrent. En ook de Engelse agenten van onze klanten vertellen de Engelse douane weleens dat ze bij ons moeten zijn. Nou, dan doe je wat goed. Weet je, elke dag is er wel een nieuwe verrassing, maar dat is er ook wel weer leuk aan.”
Kortom, hoewel er nog op verschillende vlakken dingen misgaan omdat het allemaal nieuw is voor de betrokken partijen, is de basis gelukkig goed op orde bij AVR. En er zijn altijd collega’s hard aan het werk om eventuele problemen zo snel en goed mogelijk op te lossen!

Nieuwsberichten

Joost van der Ree reikt Perfect Days cheque uit aan zijn voetbalvereniging

Sinds 2011 kennen we bij AVR de Perfect Days. Iedere dag dat er geen ongelukken of incidenten, geen emissies of overschrijdingen zijn in de installaties, werken we veilig en als we dan ook de productie-units volgens budget hebben benut, dan sparen we met elkaar 100 euro. Aan het eind van de maand worden alle Perfect Days bij elkaar opgeteld en kijkt de OR naar de goede doelen die door AVR-collega’s zijn ingediend. Vervolgens wordt het totaalbedrag van die maand verdeeld onder een of meerdere goede doelen. Kortom: met elkaar bekommeren we ons om de wereld om ons heen!

Afvalvergroeners strijden tegen de importheffing

Afvalvergroeners strijden tegen de importheffing AVR is als Afvalvergroener tegen de importheffing op buitenlands afval. De belasting leidt tot meer CO2 uitstoot en bovendien staan 7.500 banen op de tocht. Samen met de andere Afvalvergroeners en de vakbond FNV willen...

AVR beklimt Prestatieladder Socialer Ondernemen!

Bij AVR staan we altijd open voor verbeteringen. Niet alleen op het gebied van milieu, maar op elk gebied. Daarom hebben we inmiddels de aspirant-status bereikt op de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO). Daar zijn wij trots op! Maar uiteraard is het onze intentie om nog verder te stijgen op de prestatieladder.