Van troep naar stoep

Waar is een stoeptegel eigenlijk van gemaakt? AVR ging de straat op om dit aan de inwoners van Rotterdam te vragen. Velen dachten meteen aan beton en cement, maar dat is niet het volledige antwoord. Op de weg naar verduurzaming levert AVR nu ook bodemas om uiteindelijk in stoeptegels te verwerken. Je leest hier wat dat precies inhoudt.

Terug

28 oktober, 2021

Waar is een stoeptegel eigenlijk van gemaakt? AVR ging de straat op om dit aan de inwoners van Rotterdam te vragen. Velen dachten meteen aan beton en cement, maar dat is niet het volledige antwoord. Op de weg naar verduurzaming levert AVR nu ook bodemas om uiteindelijk in stoeptegels te verwerken. Je leest hier wat dat precies inhoudt.

Zoals beschreven in onze vorige blog gebeurt er veel meer met je grijze afvalzak dan de meeste mensen weten. Restafval kan bijvoorbeeld nog omgezet worden in stoom, elektriciteit en stadswarmte. Maar wanneer restafval wordt verbrand, blijft er nog altijd zo’n twintig procent over dat niet verbrandt. Je kunt dit zien als as, ook wel ‘bodemas’ genoemd. Bodemas klinkt misschien nutteloos, maar dat is totaal niet het geval! De as bevat nog veel waardevolle stoffen die gebruikt worden: metalen en mineralen. En er kunnen zelfs stoeptegels gemaakt worden van deze bodemassen. Hoe? Lees rustig verder.

De bodemas wordt eerst weggelegd. Na twee maanden is het ‘rustig’ materiaal. Dit betekent dat het as droog genoeg is en de chemische processen uitgewerkt zijn. Nu is de bodemas klaar om verwerkt te worden. Verwerkt tot wat? De titel van deze blog verklapt het natuurlijk al, maar er kan nog veel meer met bodemas dan stoeptegels maken. AVR werkt hierin samen met een keten van aannemers in de circulaire economie.

Met de mineralen uit bodemas kan jaarlijks een oppervlak zo groot als 400 voetbalvelden worden bestraat met duurzame stoeptegels. En dit allemaal uit jouw grijze afvalzak.

De bodemas gaat een bunker in en belandt op een lopende band. Die band loopt niet in een rechte lijn van A naar B, maar door heel veel processen. Eerst begeleidt de lopende band de bodemas langs een aantal zeven. Bijvoorbeeld langs de trommelzeef, een zeef in de vorm van een grote trommel met grote gaten erin. Of de vlakdekzeef, de naam zegt al hoe die eruit ziet. Het doel hiervan is vooral om de grootste resten eruit te pikken. Dit kan bijvoorbeeld de kandelaar zijn die je buurman in de restafvalzak heeft gegooid. Later komt de bodemas namelijk langs magneten en die kunnen er niet tegen als er opeens enorme voorwerpen tussen zitten. De magneten zijn specifiek afgestemd op bepaalde deeltjesgroottes.

Metaal sorteren

Droge bodemas bestaat voor ongeveer tien procent uit metalen en ruim tachtig procent uit mineralen. Na het zeven van de as worden eerst de metalen uit de bodemas gehaald. De grootste delen worden er handmatig uitgehaald en de fijnere deeltjes zijn dan nog over. Dit kunnen écht kleine deeltjes zijn, zoals het puntje van je pen, maar ook bijvoorbeeld fijne sieraden zoals ringen. Die fijnere stukjes metaal worden van de loopband afgeschoten door magneten. Ze belanden dan iets verderop in aparte containers. De lopende band gaat langs twee verschillende soorten magneten. Eddy current scheiders (de ene soort magneet) zorgen ervoor dat de metalen die niet of licht magnetisch zijn worden gescheiden. Zoals aluminium en koper. Deze magneet draait heel snel rond en lanceert die stukjes metaal uit de stroom deeltjes die langskomt. De andere soort magneten draait op kleine afstand boven de lopende band om zo veel mogelijk magnetisch ijzerhoudend metaal eruit te trekken. Dit klinkt supertechnisch, maar de magneten zorgen ervoor dat er hooguit 0,2% aan metaal blijft zitten in de bodemas. Da’s dus vrijwel niks.

 

Mineralen blijven over

Dan hebben we nog de mineralen, waaruit wat organische restjes zijn weggeblazen. Dit as valt vanaf de lopende band in een tussenopslag. De mineralen worden vervolgens in partijen gewassen. De hele massa wordt in een bak gekieperd. Een soort grote wastrommel. Die draait rond en daar wordt water doorheen gespoeld. Bij het wassen spoelt er nog een stroompje weg van ongeveer 0,06 millimeter fijn stof en zand. Dat is die paar procent die je misschien miste in het begin van de vorige alinea. De mineralen eindigen op een grote bult. Die bult ziet er dan uit als een soort donkergrijs zand.

En voilà, daar heb je de mineralen waar stoeptegels van kunnen gemaakt. Na deze processen wordt de bult mineralen opgehaald en vervoerd naar aannemers die er volgens andere dingen van maken. Zoals wegen, beton en stoeptegels. Daarvoor hoeft dan veel minder zand en grind uit onze mooie rivieren te worden afgegraven.

Inmiddels levert AVR, via haar partners, elk jaar meer dan 30 duizend ton aan metalen terug aan de metaalindustrie. En met de mineralen uit bodemas kan jaarlijks een oppervlak zo groot als 400 voetbalvelden worden bestraat met duurzame stoeptegels. En dit allemaal uit jouw grijze afvalzak.

Meer lezen? Kijk op www.duurzametegel.nl

Nieuwsberichten

Het Groene Woud is twee AVR-bomen rijker!

Bij AVR blijft ‘zero waste’ het uitgangspunt, ook op het gebied van CO2. We zijn goed op weg met het afvangen van CO2, doorleveren aan de glastuinbouw en het verwerken tot bouwstof, maar soms moet je je meerdere erkennen. In dit geval in een boom. Die neemt CO2 niet alleen op, maar maakt er ook nog eens zuurstof van!

Duurzame werkplek voor AVR Duiven

AVR Duiven is gevestigd op het duurzaamste Nederlandse bedrijventerrein van 2020! Bedrijventerrein Innofase deed mee aan de Circular Economy Award, met prestigieuze mededingers als het Schiphol Trade Park en het Werkspoorkwartier in Utrecht. Uiteindelijk werd Innofase uitgeroepen tot ‘het beste voorbeeld van de circulaire economie.’ Het resultaat van goed teamwork!

Importheffing op afval? Dat kan groener!

December 2019: het Urgenda-vonnis verplicht de Nederlandse Staat om meer te doen tegen de uitstoot van broeikasgassen. Dat leidde er begin 2020 toe dat het kabinet een importheffing invoerde op afval. AVR roept nu samen met ARN, Attero en EEW onder de naam ‘De Afvalvergroeners’ op tot afschaffing van de importheffing. Niet op basis van onderbuikgevoel, maar met cijfers en feiten. AEC’s leveren namelijk juist een duurzame bijdrage aan de transitie naar een circulaire economie in 2050!

Mechanisch scheiden heeft de toekomst!

In de afgelopen tien jaar heeft de scheidingstechniek snelle stappen vooruit gemaakt. Daardoor kunnen we niet alleen méér plastic en drankenkartons uit het restafval halen dan je thuis kunt doen, maar is dit ook nog eens van steeds betere kwaliteit.

AVR in EenVandaag

Onze commercieel directeur Jasper de Jong was woensdag 2 september te zien in het tv-programma EenVandaag. Centraal stond het vraagstuk van afval scheiden bij de bron of doormiddel van nascheiding. En als je een expert zoekt op het gebied van afval scheiden? Dan kom je bij AVR.