De onmisbare schakel binnen AVR Duiven

AVR staat nooit stil. Met twee locaties en ruim vijfhonderd medewerkers zorgen we ervoor dat onze verbrandings ovens 24 uur per dag, zeven dagen per week draaien. De afdeling Facilitaire Dienst is hierbij een onmisbare schakel in het proces. De afdeling draait om het zo goed mogelijk organiseren en uitvoeren van diensten die ondersteunend zijn aan de kern-taken van onze organisatie. Sinds 1 april 2022 vormen Henk, Arno, Herbert, Willem, Ben en Jappie de Facilitaire Dienst in Duiven.

Terug

Wat doen jullie precies?

“Het belangrijkste is dat de installaties blijven draaien, zaken daaromheen zijn een randvoorwaarde voor een prettige en vooral ook veilige werkomgeving. Denk aan onderhoud aan de gebouwen (schilderwerk, sluitende deuren) en het terrein, maar ook aan schoonmaak, ongediertebestrijding, intern afvalbeheer, kantoorartikelen, interne verhuizingen etc. Kort gezegd, collega’s kunnen bij ons terecht voor bijna alles wat niet met de installaties te maken heeft (behalve de bevoorrading van onderdelen). Voorheen was er geen formele afdeling en werden aanvragen soms onnodig lang uitgesteld. Het is fijn dat we nu op deze manier georganiseerd zijn en lopende zaken snel kunnen oppakken.”

Hoe komen aanvragen bij de afdeling binnen?

“Collega’s komen bij ons met een vraag en vervolgens gaan wij hiermee aan de slag. De aanvragen komen overal uit de organisatie vandaan en variëren sterk. Van de vraag om de kozijnen opnieuw te laten schilderen of een deur die niet sluit tot het bestellen van koffie en toiletpapier. Maar ook voor het keuren of laten keuren van diverse voorzieningen, vloeren, kel-ders, brandblussers, inbraakbeveiliging, persoonlijke gasmeters enzovoort kunnen collega’s bij ons terecht. Henk inventariseert de aanvragen en pakt dit vervolgens op met het hele team. We doen niet alles zelf, maar zorgen er wel voor dat het gere-geld wordt en zijn het aanspreekpunt voor de partijen die we inhuren. We maken graag mensen blij. Is de collega blij met de oplossing? Dan zijn wij ook tevreden.”

v.l.n.r.: Willem de Haas (magazijnbeheerder), Arno van Doesburg (administratief medewerker), Herbert Verwoord (documentalist), Ben van Mierlo (magazijnbeheerder), Henk Romijn (groepsleider) en Jappie Dijkstra (Cleaning & Housekeeping)

Wat is het leukste aan dit werk?

“Geen dag is hetzelfde. We zijn betrokken bij verschillende interne projecten. In februari zijn we bijvoorbeeld gestart met een nieuwe betonvloer op de derde etage in de fabriek (onder de windventilatoren). Ook hebben we gezorgd voor nieuwe dakbedekking op gebouw 5, zijn we bezig met een nieuwe bedrijfskeuken, komt er een nieuwe (vloeistofdichte) vloer in de slakkenhal en wordt de doucheruimte vernieuwd. De diversiteit van het werk maakt het uitdagend. We krijgen veel vrijheid in ons werk, waarbij we zelf kansen moeten zien en oppakken. Er is eigenlijk áltijd wel iets te doen op facilitair gebied.”

Meer berichten:

CEWEP Award-winnares Ragnhild op korte traineeship bij AVR

Op 25 september 2024 ontving Ragnhild Elise Dirdal de ‘Carsten Spohn Award’ tijdens de CEWEP-reststoffen conferentie in Mechelen (België). Deze prijs, ingesteld door CEWEP, beloont jonge professionals en onderzoekers die uitblinken in het vakgebied van de thermische afvalverwerking. Ragnhild won de prijs voor haar onderzoek naar selectieve terugwinning van koper uit bodemas, een belangrijke stap richting circulaire grondstofverwerking. De prijs omvatte een korte traineeship bij een deelnemende afvalverbrandingsinstallatie in Europa. Ragnild had o.a. de keus uit een AVI op Mallorca en Kopenhagen.

De wolkenfabriek in Duiven bestaat 50 jaar!

Op 5 september 1975 opende de deuren van ‘De Wolkenfabriek’, oftewel AVR Duiven. Toentertijd was het nog geen AVR, maar opereerde deze fabriek onder de naam ‘Vuilverbranding Arnhem’. De fabriek was eigendom van de gemeente en zorgde voor de afvalverbranding van Arnhem en de omliggende gemeenten. De opening werd verricht door Prins Claus. In de beginjaren bestond de installatie uit twee lijnen: Lijn 1 en Lijn 2. Deze lijnen waren uitsluitend ovens, zonder ketels of energieopwekking.

Prestatieladder Socialer Ondernemen is méér dan een keurmerk!

Goed nieuws: AVR is van Trede1 naar Trede 2 gestegen op de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO). Mooi dat we sociaal ondernemen omarmen. Maar waarom is dat eigenlijk zo belangrijk? Wat betekent deze stap precies? En wat merken we daarvan in de praktijk?

Van Werkvoorbereider naar Teamleider Cleaning en Housekeeping!

Soms veranderen functies door onvoorziene omstandigheden. Dat overkwam Jan Luijendijk. Hij was werkvoorbereider bij de werktuigkundige dienst (WTD), maar nam tijdelijk de rol van Teamleider Cleaning en Housekeeping op zich. Wat begon als een tijdelijke oplossing, bleek een functie die goed bij hem past.

Een dag meelopen met… Gerrit-Jan Ursinus!

In ‘De dag van…’ nemen we een kijkje achter de schermen van een AVR-medewerker en welke werkzaamheden er zo voorbijkomen. Maak kennis met Gerrit-Jan Ursinus die verantwoordelijk is voor het coördineren van de geplande jaarlijkse stops en diverse projecten in Duiven. Eén van deze projecten is de ombouw van ketel 3, die in augustus 2025 start.